Is je luchtpomp stuk, heb je een CEL (Check engine light / foutcode) Of wil je veel gewicht en lelijke slangen verwijderen uit je motorruim? Vervang dan je onnodige luchtpomp voor een
Delta Lima Engineering, airpump delete set!

De pomp en EGR (luchtklep) worden gebruikt bij een koude start van de motor. De pomp blaast lucht in je inlaatspruitstuk, hierdoor wordt het brandstof – lucht mengsel armer, wat resulteert in meer hitte, waardoor je catalysator opwarmt, zodat hij eerder op bedrijfstemperatuur is. De pomp kun je ook behoorlijk horen janken bij een koude start.

Dit alles is onnodig en dood gewicht. Soms gaan de pompen ook stuk, wat de nodige onkosten met zich meebrengt.
Er lopen diverse slangen en onderdelen zichtbaar door je motorruim heen, deze kun je allemaal verwijderen, wat dus een nettere motorruimte oplevert en het scheelt een bonk gewicht.

Tijdsduur: 2 – 2,5 uur

Nodig:

EGR / Airpump delete kit
Ratelset met doppen
Puntbektang
Zaagje

Verwijder de voorbumper (Hoeft niet persee, kan ook via het linker spatscherm.)

De pomp bevindt zich onder de linker koplamp.

De pomp zit aan de zijkant tegen het chassis vast met 2 bouten (dop 12) (groene pijlen)

Tevens zitten er op de pomp 2 dikke slangen, gebruik een tang om de klemmen
Los te maken en verwijder de slangen. (rode pijlen)  Demonteer de stekker op de pomp (paarse pijl)

De weerstand vervangt de pomp, hierdoor denkt je boordcomputer (ECU) nog dat de pomp aanwezig is.

Verwijder de pomp. Hiervoor gebruik je een ratel, lang verlengstuk en dop 12.

Steek de stekkers van de weerstand in de stekker  waar de pomp gebruikelijk zit en monteer de weerstand vast op het frame met de bijgeleverde ty-raps.

Op de pomp zitten 2 dikke luchtslangen aangesloten. 1 hiervan gaat naar de intake buis, daar zuigt de pomp zijn lucht vandaan. Deze is makkelijk te verwijderen. Hij zit halverwege vast met een plastic klemmetje en een slangklem op de intakebuis. Verwijder de slang en dop de intake af met de bijgeleverde dop.

De tweede slang van de pomp, loopt tussen de radiator slangen door naar de EGR. De EGR is dat ronde potje wat je op het midden van de foto ziet. Hij zit achterop je inlaatspruitstuk en net voor je schutbord. Verwijder de slang van de pomp naar de EGR.

Deze complete slang, is aardig lang, hij bestaat uit 3 stukken. 1 rubberen slang (pomp) deze gaat over in een metalen pijp, welke tussen de radiator slangen loopt, en deze gaat weer over in een rubberen slang naar je EGR.

De metalen slang zit vast met 2 boutjes (dop 10) in je chassis. Bij een Engelse auto is het wat moeilijk om erbij te komen, omdat ook de airco leidingen hier lopen, schuif de radiator slangen aan de kant en dan kom je er al beter bij. Bij een links gestuurde EU auto is het makkelijker op erbij te komen.

Zodra je de pomp en beide slangen verwijderd hebt is het meeste werk al gedaan!

Je kunt nu het EGR potje verwijderen van je inlaatspruitstuk. Hij zit vast met 2 moeren (dop12) Bij de voorste kom je wat moeilijk bij, gebruik daarvoor een knik-koppel stuk bij je ratel een kort verlengstuk en een dop 12.

Dek het gat onder de EGR af, met de originele Honda pakking en de bijgeleverde egr cover (22NM) het egr potje heeft een vacuüm slangetje erop zitten, trek deze los en die op het inlaatspruitstuk en dop deze af met het bijgeleverde 5mm afdop dopje.

Nu de EGR verwijderd is, gaan we de vacuum leidingen verwijderen, welke eraan vast zitten.

Demonteer het zwarte plastic kapje welke op over je brandstof rail zit (2x dop10)
(groene pijlen)

De brandstof rail kun je ook losmaken, door de boutjes (dop10) los te draaien. (blauwe pijlen)
Je hoeft de brandstofrail niet te verwijderen, alleen iets te verschuiven, (12NM)

Als je dit doet kun je vervolgens, onder de brandstof rail, deze metalen pijpjes met slangetjes lostrekken / schuiven. Ook deze zit vast met 2x bout dop 10

Monteer vervolgens de fuelrail weer.

De 2 korte slangetjes aan de rechterkant van de 2 zwarte pijpjes, welke je onder je brandstofrail hebt gehaald, zijn de 2 slangetjes welke je net van je EGR en je inlaatspruitstuk hebt afgetrokken

Trek vervolgens de slangen los welke aan de kant van de groene pijlen zitten.

Als je de slang volgt, kom je op dit zwarte  vacuum potje uit, je kunt hem compleet verwijderen (1x bout dop 10)
inclusief de lange slang eraan.

Je hebt nu de slangen los getrokken en verwijderd. De solenoid op de foto blijft zitten, plaats 2 afdicht dopjes op hem af te doppen.

De bovenste dikke pijp, is van je carterontluchting. (Groene route) Maak hem los op je kleppendeksel en je inlaatbuis, vervang deze voor de 12mm bijgeleverde brandstofbestendige slang.

Het middelste smallere buisje is je gasklepverwarming, (Blauwe route) hierdoor stroomt koelvloeistof, maak hem los bij je blok en je gasklep en vervang hem door de bijgeleverde 8mm slang. Hou er een doek onder voor wat koelvloeistof wat uit de oude buis kan lekken.

Je hebt alleen een tang nodig om dit lelijke ding te verwijderen. Om de 12mm carterslang te monteren heb je een stukje pijp nodig, ik heb hem van het originele buisje afgezaagd.

Zo je bent klaar, je hebt nu ruim 3,5kg metaal verwijderd in ongeveer 2 uur, afhankelijk van je sleutel vaardigheden en hoe makkelijk alles los komt.

Monteer je voorbumper weer terug en rijden maar!

Had je voor het monteren een CEL? P1410 / 1412 / 1415 / 1416? Resert dan je ECU, door je accu 5 minuten los te koppelen.

Het lijkt misschien wat lastig, met alle pijpjes en vacuum slangen, maar het is een gesloten systeem, en het volgt zich vanzelf als je eenmaal begonnen bent.

Bestel hier een Delta Lima Engineering, airpump delete set.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *