Achteras moer

Wanneer je je S2000 in de versnelling zet, vooruit of achteruit, en je begint met rollen, als je dan een “klakkend” geluid hoort ter hoogte van je aandrijfas, dan kan het zijn dat je je centrale achter as moer opnieuw op aanhaalmoment moet zetten.

Honda heeft hier een wijziging in doorgevoerd. De achteras hoort 330 NM vast te zitten. (oude waarde is 220NM)
Niet iedereen heeft een moment sleutel die tot 330 NM gaat, dus je kunt ook het volgende toepassen.

Zet de auto in een versnelling en trek de handrem aan.

Nodig:

Ratel met lange arm (verlengstuk)
kort verlengstuk met dop 36
Bijtel en hamer

as1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Haal van het achterste wiel, de centercap er voorzichtig af.

 

as2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je zult het volgende zien:

 

as3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het oude aanhaalmoment van Honda is 220NM. Als de hoekjes van de borgmoer eruit zien als fabrieksaf, dan staat de moer op het oude aanhaalmoment, en zul je hem moeten bijstellen. Zijn de hoekjes van de borgmoer aangetast, dan staat hij al op het nieuwe aanhaalmoment van 330NM, en zul je de moer met rust moeten laten.

Gebruik een bijtel met een hamer om de borging uit de moer te tikken.

 

as5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neem een ratel met kort verlengstuk en een dop 36.

 

as6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je zult de moer ongeveer 60graden verder moeten aandraaien om hem op de 330 NM te krijgen.
Een makkelijke manier om dit te doen, is door de ratel horizontaal te houden met een lang verlengstuk over het handvat geschoven. Draai vervolgens de ratel omhoog tot hij bijna vertikaal staat (+60 graden). Ondanks dat dit makkelijk lijkt heb je hier wat spierballen voor nodig.

 

as7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is de eindpositie van de moer. De hoeken zullen op dezelfde plaats moeten staan als voor het aandraaien (60graden)

 

as8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sla met een bijtel en een hamer opnieuw een borging in de moer.

 

as9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monteer de centercap terug en je bent klaar !

Reden: het bijstellen van het aanhaalmoment is nodig om het wiellager in te klemmen op de naaf. De oude fabriekswaarde is niet voldoende en zorgt ervoor dat het wiellager zich kan verplaatsen op de naaf, dit veroorzaakt het “klakkende” geluid in je aandrijving. Het aandraaien van de moer voorkomt slijtage aan de naaf.

Dit is een goed gebruikte wielnaaf  (44,96mm)

 

as10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is een beschadigd gebruikte wielnaaf (44,780mm)

 

as11

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *