Kleppenstellen

Wat heb je nodig?

Voelermaat met de waardes 0,25-0,30-0,35
Platte schroevendraaier
Ringsleutel 10
Ratel met dop 19 (om de krukas te draaien) (Dank aan S2Kenny)
Kleppendeksel pakking compleet

Waarom?

De klep slijt in de klepzitting, zodoende wordt de klepspeling kleiner. Om de kleppen te stellen, hoor je het kleppendeksel te verwijderen, wat ik al gedaan heb op onderstaande foto’s. Het inlaatspruitstuk hoeft niet eraf, dit is vrij lastig. Je komt met een gebogen voelermaat iets makkelijker tussen de klep en de kleptuimelaar.

Honda waardes

inlaat klepspeling 0,21-0,25
uitlaat klepspeling 0,25-0,29.

Dat wil zeggen, dat de inlaatklep op 0,25 hoort te staan, en de uitlaatklep op 0,29.
Als je de klepspeling opmeet, en je meet inlaat 0,21 en uitlaat 0,25,
dan is de klepspeling door slijtage dus te klein geworden,

Omdat je 0,21 en 0,29 niet goed kunt meten, kun je prima 0,20 en 0,30 aanhouden.
Ik heb de inlaat gesteld op 0,25 en de uitlaat op 0,30

Waarschuwing! De motor hoort koud te zijn alvorens de kleppen te stellen! In ieder geval onder de 38 graden Celsius!

Kleppen stel volgorde: Cilinder 1-3-4-2 (1=de voorste)

Handleiding werkplaatshandboek

Vergeet na het kleppen stellen niet, om je kleppendeksel pakking te vervangen! Deze bestaat compleet uit 1 kleppendeksel pakking, 4 bougie pakkingen en 5 kleppendeksel ringen met rubberen voetjes.

Draai de krukas naar rechts (als je ervoor staat), tijdens het zoeken naar BDP.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *