koppelingspedaal

Als je je koppelingspedaal indrukt en loslaat, en het voelt alsof de beweging ruw aanvoelt, dan kun je met deze handleiding alles weer soepel maken. Ik heb de auto opgekrikt en op as steunen geplaatst op straat, al met al was ik in 1,5 uur klaar. Als je vanaf een brug of smeerput werkt, kan het nog sneller.

cl1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De oorzaak van het probleem, de koppelingscilinder, je vindt hem aan de linkerkant van je versnellingsbak. Zowel bij links en rechts gestuurde S2000’s. Je kunt hem losdraaien door de 2 bouten (rode pijl, sleutel 12) te verwijderen, en het harmonica rubber (blauwe pijl)los te trekken.

 

cl2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je de 2 bouten los hebt kun je de hele unit met wat wrikken loshalen uit het rubber die aan de bak vastzit. Als je deze los hebt blijft hij mooi hangen aan de koppelingsleiding die niet los gemaakt hoeft te worden hiervoor.

 

cl3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met weinig speelruimte lukt het toch om deze DIY te doen.  Je ziet al dat de kogelkop er “ruw”en versleten uit ziet na jaren gebruik..

Hetzelfde geld voor de “kom” waar de kogelpin invalt. Deze is ook niet al te glad meer vanbinnen. Hier is het rubber verwijderd die op de vorige fotos te zien was.

Je kunt de kogelpen gewoon eruit trekken.

 

cl5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Goed te zien dat de kogelkop beschadigd is. De oplossing is om de kogelpin even in te klemmen en aan de slag te gaan met wat schuurpapier. Ik ben begonnen met schuren met korrel 280, 500 en ten slotte met een metal polish van meguiars en een dremel met polijstschijfje.

Het resultaat na 10 min schuren en polijsten. Weer als NIEUW!

 

cl6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kom waar de kogelpen in valt heb ik schoongemaakt. Hierna wat metaal polijst pasta van meguiars erin gesmeerd waarna ik met een dremel en polijstschijf het geheel even heb op gepolijst tot dit resultaat.

 

 

koppel5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cl4 koppel7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belangrijk: Als alles weer schoon is even die “kom” vullen met kopervet. In de cilinder waar je de pen indrukt kun je ook vet smeren.

 

Bij het terugplaatsen van de kogelpen in het koppelingscilinder, moet je er op letten dat de hydraulische cilinder naar buiten zal schuiven als bovenstaande verwijderd worden. De cilinder pen moet je even in de cilinder drukken en vervolgens terug monteren.

Goed voor super soepel koppelingswerk! Als je versnellingspook wat stroef schakelt, kijk dan bij de schakelpook handleiding.

Edit: Als je een 2004-2009 S2000 hebt, dan heb je een vertragingsklep in je koppelingscilinder zitten. Hierdoor ben je een stuk trager met schakelen. Deze kan ik voor je hier verwijderen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *