Bougies vervangen

Interval: Elke 7 jaar of 100.000km

Tijd: 30 minuten

 

Nodig:

5mm inbus voor de bougie afdekkap

10mm dop met ratel voor de boutjes van de bobine’ s

bougiesleutel 16mm

momentsleutel 25nm

4 bougie NGK PFR7G-11S Laser Platinum (Aanbieding, van 132,- voor 75,-)

De GAP (speling bougiepunt – hoedje hoort nieuw 1,0-1,1mm te zijn (vervangen bij 1,3mm)

 

boegie1 bougie2 (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waarschuwing:

Zorg ervoor dat je de  -11S bougie krijgt, en niet de -11. Honda heeft een terugroep actie gehad op de bougies van de MY99-MY03. Helaas zijn nog steeds het oude type bougie in omloop! (-11). Deze kan afbreken met dure motorschade ten gevolg.

Handleiding:

Zorg dat je motor koud is, voordat je begint. Onder de 37 graden.

Verwijder de 4 inbus bouten, welke je bougie cover vasthouden.

gallery_37445_33844_13202551484b79de29de883

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwijder de bougie cover, vervolgens zie je de bobine’ s.

 

gallery_37445_33844_11686991974b79de2a8b001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwijder 4x10mm bouten van de bobine’s.

 

gallery_37445_33844_18305269714b79de2b38eab

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolgens kun je de stekker van de bobine’ s losmaken.

 

gallery_37445_33844_7294990864b79de2bd6166 gallery_37445_33844_13735130214b79de2d2e490

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu kun je de 4 bobine’ s en de bougies verwijderen.

 

gallery_37445_33844_13865729924b79de2c81271 gallery_37445_33844_15481396664b79de84c9535

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Draai de nieuwe bougies met de hand aan.

 

gallery_37445_33844_17931361614b79de85849f8 gallery_37445_33844_11929266104b79de86cfbc6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je ze alle 4 vervangen hebt kun je ze op het juiste moment zetten:  25NM

 

 

gallery_37445_33844_8143154204b79df23cfa2b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De oude bougies horen bij een s2000 wit tot licht bruin te zijn. Monteer alles weer terug in de omgekeerde volgorde.

 

Betekenis kleuren van bougies:

Wit – te arm brandstof mengsel en te heet

Licht bruin – perfect

Donker bruin – te rijk brandstof mengsel

Droog Zwart – veel te rijk brandstof mengsel

Nat zwart – olie lekkage (bougie seal kleppendeksel of zuigerveren aan vervanging toe)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *