Is je luchtpomp stuk, heb je een CEL (Check engine light / foutcode) Of wil je veel gewicht en lelijke slangen verwijderen uit je motorruim? Vervang dan je onnodige luchtpomp voor een
Delta Lima Engineering, airpump delete set!

De pomp en EGR (luchtklep) worden gebruikt bij een koude start van de motor. De pomp blaast lucht in je inlaatspruitstuk, hierdoor wordt het brandstof – lucht mengsel armer, wat resulteert in meer hitte, waardoor je catalysator opwarmt, zodat hij eerder op bedrijfstemperatuur is. De pomp kun je ook behoorlijk horen janken bij een koude start.

Dit alles is onnodig en dood gewicht. Soms gaan de pompen ook stuk, wat de nodige onkosten met zich meebrengt.
Er lopen diverse slangen en onderdelen zichtbaar door je motorruim heen, deze kun je allemaal verwijderen, wat dus een nettere motorruimte oplevert en het scheelt een bonk gewicht.

EGR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdsduur: 2 – 2,5 uur

Nodig:

Delta Lima Engineering, delete airpump set (zie bovenstaande foto)
Ratelset met doppen
Puntbektang
Zaag of dremel met slijpschijfje

Verwijder de voorbumper

pomp1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De pomp bevindt zich onder de linker koplamp.

pomp2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De pomp zit aan de zijkant tegen het chassis vast met 2 bouten (dop 12) (groene pijlen)

pomp3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tevens zitten er op de pomp 2 dikke slangen, gebruik een tang om de klemmen
Los te maken en verwijder de slangen. (rode pijlen)  Demonteer de stekker op de pomp (paarse pijl)

Close up foto van de stekker (op de foto heb ik de weerstand uit de Delta Lima Engineering set al aangesloten) Deze weerstand vervangt de pomp, hierdoor denkt je boordcomputer ECU nog dat de pomp aanwezig is.

pomp4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwijder de pomp. Hiervoor gebruik je een ratel, lang verlengstuk en dop 12.

pomp5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu de pomp verwijderd is, gaat de ecu dat merken, en een foutcode (CEL) afgeven. Om dit te voorkomen, plaatsen we een weerstand, met dezelfde waarde als de pomp, hierdoor denkt de ecu dat de pomp er nog gewoon zit. (Als je pomp stuk is, krijg je ook een CEL.)

De vernieuwde weerstand met hitteschild en gesoldeerde stekkers.

airpump01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Steek de stekkers van de weerstand in de stekker van de Honda s2000 waar de pomp gebruikelijk zit en monteer de weerstand vast op het frame met de bijgeleverde ty-raps.

pomp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de pomp zitten 2 dikke luchtslangen aangesloten. 1 hiervan gaat naar de intake buis, daar zuigt de pomp zijn lucht vandaan.
Deze is makkelijk te verwijderen. Hij zit halverwege vast met een plastic klemmetje en een slangklem op de intakebuis.

Hier zie je de slang welke naar de intake loopt. Verwijder de slang en dop de intake af met de bijgeleverde dop.

pomp10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tweede slang van de pomp, loopt tussen de radiator slangen door naar de EGR. De EGR is dat ronde potje wat je op het midden van de foto ziet. Hij zit achterop je inlaatspruitstuk en net voor je schutbord. Verwijder de slang van de pomp naar de EGR.

pomp12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze complete slang, is aardig lang, hij bestaat uit 3 stukken. 1 rubberen slang (pomp) deze gaat over in een metalen pijp, welke
tussen de radiator slangen loopt, en deze gaat weer over in een rubberen slang (Welke op je EGR vastzit.)

De metalen slang zit vast met 2 boutjes (dop 10) in je chassis. Bij een Engelse auto is het wat moeilijk om erbij te komen, omdat ook de airco leidingen hier lopen, schuif de radiator slangen aan de kant en dan kom je er al beter bij.
Bij een links gestuurde EU auto is het makkelijker op erbij te komen.

Op deze foto zie je de gedemonteerde slang en metalen buis met hun plastic klemmen.
Je komt ze vanzelf onderweg tegen als je de slangen volgt.

pomp13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zodra je de pomp en beide slangen verwijderd hebt is het meeste werk al gedaan!

Je kunt nu het EGR potje verwijderen van je inlaatspruitstuk. Hij zit vast met 2 moeren (dop12) Bij de voorste kom je wat moeilijk bij, gebruik daarvoor een knik-koppel stuk bij je ratel een kort verlengstuk en een dop 12, zoals op de foto.

pomp14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dek het gat onder de EGR af, met de originele Honda pakking en de bijgeleverde rvs egr cover (momentwaarde 22NM met dank aan Elwin Driessen). Het egr potje heeft een vacuum slangetje erop zitten, trek deze los en die op het inlaatspruitstuk en dop deze af met het bijgeleverde 5mm afdop dopje, zichtbaar op onderstaande foto.

pomp00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu de EGR verwijderd is, gaan we de vacuum leidingen verwijderen, welke eraan vast zitten.

Demonteer het zwarte plastic kapje welke op over je brandstof rail zit (2x dop10)
(groene pijlen)

pomp20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De brandstof rail kun je ook losmaken, door de boutjes (dop10) los te draaien. (blauwe pijlen)
Je hoeft de brandstofrail niet te verwijderen, alleen iets te verschuiven, (Momentwaarde 12NM met dank aan Elwin Driessen)

Als je dit doet kun je vervolgens, onder de brandstof rail, deze metalen pijpjes met slangetjes lostrekken / schuiven. Ook deze zit vast met 2x bout dop 10

pomp21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monteer vervolgens de fuelrail weer.

De 2 korte slangetjes aan de rechterkant van de 2 zwarte pijpjes, welke je onder je brandstofrail hebt gehaald, zijn de 2 slangetjes welke je net van je EGR en je inlaatspruitstuk hebt afgetrokken.

De 2 linker slangetjes van de 2 zwarte pijpjes komen hier vandaan: (blauwe pijlen)

pomp22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat lelijke ding in het rood omcirkeld gaan we straks echt verwijderen! Ja echt!

Trek vervolgens de slangen los welke aan de kant van de groene pijlen zitten. Op onderstaande foto zie je ze zitten.

pomp23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier zie je ze los zitten / hangen.

pomp24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je de slang volgt, kom je op dit zwarte  vacuum potje uit, je kunt hem compleet verwijderen (1x bout dop 10)
inclusief de lange slang eraan.

pomp25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je hebt nu de slangen los getrokken en verwijderd. Deze solenoid op de foto blijft zitten, plaats 2 afdicht dopjes op hem af te doppen.

pomp26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolgens kun je dit lelijke ding in het midden verwijderen, de 4 metalen pijpjes welke aan elkaar vast zitten.

pomp27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bovenste dikke pijp, is van je carterontluchting. (Groene route) Maak hem los op je kleppendeksel en je inlaatbuis, vervang deze voor de 12mm bijgeleverde brandstofbestendige slang.

Het middelste smallere buisje is je gasklepverwarming, (Blauwe route) hierdoor stroomt koelvloeistof, maak hem los bij je blok en je gasklep en vervang hem door de bijgeleverde 8mm slang. Hou er een doek onder voor wat koelvloeistof wat uit de oude buis kan lekken.

pomp28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je hebt alleen een tang nodig om dit lelijke ding te verwijderen. Om de 12mm carterslang te monteren heb je een stukje pijp nodig, ik heb hem van het originele buisje afgezaagd. Zie onderstaande foto.

pomp29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je de 4 metalen pijpen hebt verwijderd, en de slangen geplaatst, ziet het er zo uit:

pomp30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zeg nou zelf, dat ziet er een heel stuk beter uit dan die metalen pijpen van Honda. Monteer met een ty-rap het kabelboompje wat er in de buurt loopt.

Zo je bent klaar, je hebt nu ruim 3,5kg metaal verwijderd in ongeveer 2 uur, afhankelijk van je sleutel vaardigheden en hoe makkelijk alles los komt.

Monteer je voorbumper weer terug en rijden maar!

Had je voor het monteren een CEL? P1410 / 1412 / 1415 / 1416? Resert dan je ECU, door je accu 5 minuten los te koppelen.

Alle verwijderde materialen samen:

pomp31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het lijkt misschien wat lastig, met alle pijpjes en vacuum slangen, maar het is een gesloten systeem, en het volgt zich vanzelf als je eenmaal begonnen bent.

Bestel hier een Delta Lima Engineering, airpump delete set.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *