Hieronder volgt een handleiding voor het vervangen van je V-snaar en poelie lagers.

Honda: controleer elke 50.000km / 2 jaar de V-snaar riem en spanrol. Indien nodig vervangen.

Benodigdheden.

Tijd: 30 min.

Er zijn maar 2 verschillende varianten V-snaren voor de Honda S2000. Met en zonder airco. Hij is dus niet bouwjaar afhankelijk. Aangezien er heel weinig S2000’s geleverd zijn zonder airco, kun je in 95 van de 100 gevallen de V-snaar nemen met airco, zie bovenstaande link om hem te bestellen.

Het lager van de spanrol en een van de vrijloop poelie kun je vervangen. Bij Honda zijn deze lagers niet los te krijgen. Echter kun je ze vervangen door SKF lagers.

Je hebt 2x het lager 6203-2RSH nodig. (afmetingen 17x40x12mm) Deze is zelfs beter geseald dan het oem Honda lager en gaat daarom langer mee. 2 lagers incl verzenden kost rond de 14,- Je hoeft de lagers niet te vervangen, wel als ze lawaai maken en aanlopen. Aangezien we er nu toch goed bij kunnen en de lagers niet duur zijn, kunnen we ze net zo goed vervangen.

Je kunt de oude lagers testen, door het lager tussen je duim en wijsvinger te nemen, en de poelie hard rond te draaien.

Let op, de lagers dien je te vervangen met een lager pers.

Goed, als je al het materiaal verzamelt hebt, kun je beginnen. Open de motorkap. Indien je het originele luchtfilter unit nog hebt zitten, demonteer deze dan. (3x dop 10 boutje) en demonteer je luchtfilter en aanzuigbuis. (dop 10) Hierdoor krijg je de benodigde werkruimte.

Neem een 1/2 ratel en een dop 14. Zet deze op de bovenste poelie, en druk nu naar links. Je merkt dat je de spanning van de V-snaar afhaalt. Trek nu de V-snaar eraf. Kijk even goed hoe hij precies loopt. Dan weet je ook hoe de nieuwe straks moet leggen.

De V-snaar is nu los. Je kunt nu de 2 linker/bovenste poelies verwijderen. (Dop 14) Let op! De bovenste poelie heeft linkse draad. Dat betekend dat je naar RECHTS moet draaien om hem LOS te krijgen. De poelie eronder heeft normale draad, draai naar links om hem los te krijgen.

Kijk even goed hoe de poelie erop zit. Hij heeft een open kant en een dichte kant. Hij moet weer op dezelfde manier terug erop. De onderste poelie heeft een busje en een ring waarop de poelie draait.

Pers met een lager pers de 2 poelies eruit (dop 26), en vervang ze door 2 nieuwe poelies. Tip: Spuit de poelie in met wd40, zo krijg je het nieuwe lager makkelijker erin geperst. Wat ook goed helpt is het lager in de vriezer te leggen voor 1 uurtje, en de poelie warm te stoken met bijvoorbeeld een (schilders)fohn.

Als de lagers vervangen zijn, schroef je de poelies weer terug op je motorblok. Momentwaarde volgens het Honda werkplaatshandboek: 42 N-M / 31 lbf-ft. Monteer de nieuwe riem en je bent klaar. De nieuwe riem kan in het begin heel even naar rubber ruiken, ivm het inlopen.

 

Note: Mijn oude riem was 9 jaar oud en had 80.000km gelopen. Hij was nog 4mm dik en vertoonde aan de bovenkant lichte sporen van slijtage/ rafeltjes. De nieuwe riem is 4,5mm dik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *